כיצד נבנה אתר יעיל?
האתר הוא המהות:
אתר אינטרנט הוא כרטיס ביקור פומבי, גלוי ושקוף. אי אפשר להחליט למי לתת אותו, אי אפשר לחסום אליו גישה והוא המקור הראשון שלקוחות פוטנציאליים יבקשו לראות, אפילו לפני תיאום פגישה פיזית. מעבר לכך, אתר ראוי ומודרני מביא לבעלי העסק ולעובדים גאווה ותחושת שייכות, הם יכולים להציג אותו בפני קרוביהם וחבריהם, לא לחשוש לפרסמו ברבים ובעיקר, לרצות ולהוסיף לו תכנים, הארות ושימושים נוספים. בכלל, אתר האינטרנט, לעסקים, חברות וארגונים רבים, הוא מדורת השבט החדשה.
תהליכי בניית האתר- האפיון כשלב טרומי:
שלב האפיון נחשב לשלב טרומי לשלב פיתוח ועיצוב האתר, ולרוב מתומחר בנפרד לעלות הכוללת של הפיתוח, וזאת מהסיבה הפשוטה שלא ניתן להעריך עלות ללא מבנה, ואי אפשר להעריך מבנה ללא שלב האפיון.
מחקר מקדים:
כפי שלא נחשוב לשכן דיירים בבית שיסודותיו טרם הונחו, כך לא נוכל להעלות אתר ללא אפיון (brief ) מעמיק ויסודי. אפיון הוא התהליך שבו נקבעים הפונקציונאליות והשימושיות (usability ) שלו, תכניו והגדרת המבנה שלו מבחינת תבניות (templates ). בשלב זה, בעלי העסק צריכים לחפור ולחקור היטב בחזון שלהם וביעדים שהציבו לעצמם כאשר ייסדו אותו. זה הזמן ללמוד את מבנה החברה, אופייה, נקודות החוזק והיתרונות שלה, וגם את החולשות היחסיות בהקשר של מתחרים פוטנציאליים, וכמובן מיקוד ופילוח מדויקים, ככל האפשר, של קהל היעד והשוק המבוקש. כל המידע הנאסף בתחקיר המוקדם משמש למיפוי האתר, למבנה שלו ולהגדרת חווית המשתמש המתאימה עבור העסק ולכן רצוי לא להיחפז ולא למהר. כל שינוי עתידי יכול להביא להוצאות מיותרות, ולעיתים, גם לעיצוב מחדש של כל האתר ואין דבר שלקוחות לא אוהבים יותר מ"אתר בבנייה".
אפיון בסיסי:
כאשר מסתיים שלב התחקיר ומנותחות התשובות שניתנו, אנו מתפנים לבנות את אסטרטגיית הנוכחות של העסק באתר. בשלב זה מתחילים לחשוב על טכניקות של קידום אתרים (SEO )
ואפשרויות קידום ושיווק במדיות השונות. מתקבלות תשובות לגבי הבנת הצרכים והיעדים של האתר ולכן כבר אפשר להעריך ביתר קלות את המבנה ואת התבניות השונות. אתרים מצליחים מתמקדים במטרה אחת מרכזית,
המכתיבה את המבנה והשימושיות מחד, ואת אופן פעולתם מאידך. אנו מקפידים על מיקוד והגדרה בשלב זה, על מנת לתכנן אסטרטגיה יעילה המסייעת להשגת מטרות ולשיפור תוצאות עסקיות בהתאם ליכולות הארגון ולמשאבים העומדים לרשותו.
תהליך העבודה:
- בחינת יעדים שיווקיים של הלקוח והתאמתם למבנה האתר.
- בחינת פלח השוק הייעודי והתאמת האתר אליו מבחינת עיצוב וקונספט.
- הגדרת חווית הגלישה הרצויה על מנת למקסם את אפקטיביות האתר.
- החלטה על כמות התבניות והדפים.
- הגדרת כל מגוון הפעולות אשר תתבצענה באתר.
- הגדרת תפריט הניווט הראשי ותפריטי ניווט משניים.
- הגדרת עץ אתר מפורט ומסלולי הניווט.
אפיון מורחב- פונקציונאליות האתר:
לאחר תהליך המחקר והאפיון הראשוני, נכנסים למבנה האתר שנקבע ומתחילים לקבוע את המסכים השונים דרכי ההגעה אליהם (קליקים, גלילות וכיוצ"ב) על פי תפקידם ומהותם הפונקציונאלית. הדגש, כאמור, על שימושיות, יעילות וחוויה, דבר שנקבע על פי הנדסת האנוש, אופי וארכיטקטורת המידע וקידום במנועי החיפוש. בשלב זה מתחשבים גם במגוון הטכנולוגיות והאפשרויות הקיימות בתחום, ומנסים להתאים את האתר לכולם, ולהשאיר פתח לשינויים עתידיים.
דוח פעילות- עיצוב והטמעה:
בתום תהליך האפיון יוגש דוח מפורט אשר יכלול מבנה תרשימי של האתר, והסבר מילולי של כל סעיף, וכמובן, עלות ריאלית של המשך פיתוח ועיצוב האתר. מסמך האפיון מסכם את כלל המלצותינו לאופן בו יפעלו האתר ותהליכי השימוש בו. הוא מבוסס על תוצאות המחקר והקונספט הנבחר ומיועד לפיתוח קל ויעיל שיביא לתוצאות האופטימאליות.