מהו אתר נגיש?

Posted on Jun 4, 2017 by יצחק נחמד - וובמסטר

מהו אתר נגיש?

נתונים ממחקרים בתחום הנגישות מצביעים על פוטנציאל גידול של 25%-62% בכמות הגולשיפבאתרכם כתוצאה מהנגשת האתר

היתרונות של אתר נגיש

אתר נגיש מקנה ללקוחות חוויית גלישה נוחה וידידותית. אתר נגיש הוא אתר שמותאם לצרכים של כל הלקוחות שלכם. גם אנשים שאינם תופסים את עצמם כאנשים עם מוגבלות זקוקים לאתרים נגישים בשל בעיות ראייה (כגון עיוורון-צבעים או קושי בקריאה של כתב קטן-ממדים). גולשים אלה יחושו לא-בנוח באתר לא-נגיש, אף כי ברוב המקרים הם אינם מודעים לגורמים לכך. במקרים כאלה יתקשו הגולשים לאתר מידע ויפנו לאתר אחר שבו הם מרגישים יותר בנוח.

חיסכון בעלויות

המעבר למתן שירותים ומידע באינטרנט יחסוך כ-90% מעלויות התפעול של שירותי העסק שלכם. ככל שתשכילו את לקוחותכם לקבל שירותים דרך האינטרנט, כך תחסכו בעלויות התפעול של השירותים שאתה נותן, כמו כן מעבר של מסירת דברי דואר באמצעות דואר אלקטרוני במקום משלוח דברי דואר, חשבוניות וכדומה בדואר  יחסך לארגון כסף רב. גם במקרה זה עליכם לספק דואר אלקטרוני נגיש, על-פי העקרונות של הנגשת אתרי-אינטרנט

אתר אינטרנט נגיש מאפשר לגולש עם מוגבלות ולאנשים מבוגרים לגלוש באותה רמת יעילות והנאה ככל גולש אחר. בניית אתר נגיש אינה רק עניין של מחויבות חברתית ושל  עמידה בדרישות תקן מחמירות בחוקים ובתקנות . הנגשה של האתר שלך תעלה  משמעותית את דרוג אתרך במנועי חיפוש  ותפתח לך הזדמנויות חדשות להגיע לקהל יעד חדש ולפלחי-שוק חדשים. אתר נגיש ישדרג את רמת האתר שלך ויהפוך אותו לטוב יותר וריווחי יותר.

ארבעת העקרונות להנגשת האתר שלך   נלקח מאתר נגיש

  1. עקרון ראשון: ניתן לתפיסה (Perception) – כלומר המידע והמרכיבים הכלולים בממשק המשתמש באתר חייבים להיות מוצגים באופן  שהמשתמש יוכל להבין בנקל את התוכן בעמוד באמצעות החושים הזמינים להם, או תוך הסתייעות בטכנולוגיה בעת הצורך .
  2. עקרון שני: ניתן להפעלה  המרכיבים ושיטת הניווט של ממשק המשתמש באתר יהיו ניתנים להפעלה בלי להדרש לפעולות בלתי אפשריות או מסובכות מדי, כלומר המשתמשים יפעילו  את האתר או יגשו לעמודים נוספים  רק באמצעות פעולות הניתנות לביצוע בקלות .
  3. עקרון שלישי: ניתן להבנה  המשתמש אמור להבין את המידע בדף האתר ואת אופן הפעלת ממשק המשתמש, כלומר התוכן ואמצעי ההפעלה של פונקציות בדף  אינם אמורים להיות מעבר ליכולת ההבנה של משתמש סטנדרטי .
  4. עקרון רביעי: יציבות טכנולוגית - התכנים חייבים להיות יציבים במידה המאפשרת "תרגום" אמין של התוכן על ידי מגוון רחב של אמצעי תצוגה וגלישה, כולל טכנולוגיות מסייעות .

אלו הן העקרונות, ונראה שזו תהיה משימה לא פשוטה אך משימה שניתן לעמוד בה אם יודעים איך לגשת אליה .
ישנם שלוש רמות נגישות לאתרים
רמה A
רמה AA
רמה AAA
ובכן מה נדרש עבור רמה  A

  • חלופה טקסטואלית לתוכן שאינו טקסט
  • ALT TAG  לתמונות
  • חלופה שמיעתית ל CAPTCHA (האותיות או המספרים יושמעו ברמקול המחשב)
  • עזרה בהזנת קלט
  • זיהוי אוטומטי של שגיאות קלט והתראה ממוקדת על השגיאה באמצעות טקסט לדוגמה שימוש ב SPRY) )
  • לספק הוראות מדויקות להזנת הקלט לדוגמה תיאור ב (LABEL)
  • חלופה למדיה המוקלטת מראש, וידאו או אודיו
  • קטע אודיו או וידאו יהיה בעל מנגנון עצירה, עוצמת הצליל וקצב ההשמעה
  • קטע אודיו – חלופה טקסטואלית
  • קטע וידאו – כתוביות
  • גמישות בהצגת התוכן מבלי לאבד מידע
  • כותרת בעלת משמעות לכל עמוד
  • אין לעצב את הדף בצורה כמותית
  • סדר התוכן בעל משמעות
  • עיצוב ברור וקריא
  • תחביר תקין של קוד העמוד  (HTML)תקן W3C
  • צבעים מנוגדים של הכתב והרקע
  • קישורים בעלי משמעות (אין להשתמש ב"לחץ כאן" וכד ' )
  • כל קישור, כפתור או דבר דומה יכיל כמה אלמנטים עיצוביים
  • לאפשר שליטה על גלילה, הבהוב ותנועה אוטומטיים
  • יש להמנע מעיצוב באופן הגורם להתקפים אפילפטיים
  • לא יותר משלושה הבזקים בשנייה אחת
  • תכני טקסט קריאים וברורים לקריאה
  • יש להשתמש בשורת ניווט בראש העמוד   (BREADCRUMBS)
  • רישום של שפת הממשק והתוכן בקוד העמוד
  • אפשרות שליטה על האתר אך ורק באמצעות המקלדת ללא סיוע בעכבר.
  • בלי דרישה לקצב הקלדה מסוים
  • אין להשתמש בהגדרת מוקד\פוקוס של המקלדת. מוקד המקלדת הוא האזור המסומן במסך הניתן להזזה באמצעות חיצי המקלדת, בדפי אינטרנט הוא אינו נראה באופן חזותי
  • הגדרת Tab index בעל משמעות
  • משך זמן קריאה מספק של העמוד ללא ריענון אוטומטי
  • אפשרות שליטה על משך הזמן לקריאת העמוד (למעט אירועים בזמן אמת)
  • מנגנון שליטה על עדכונים אוטומטיים

מה נדרש עבור אתר נגיש רמה  AA

רמה AA כוללת את כל המאפיינים של רמה A ובנוסף את המאפיינים הבאים

  • שתיהיה באתר חלופה למדיה בשידור חי, וידאו או אודיו
  • כתוביות בשידור חי
  • קטע ווידאו המוקלט מראש בעל כתוביות עם תיאורי אירוע או תיאור בשמע של האירועים
  • עזרה בהזנת קלט
  • הצעות לתיקון השגיאה בהזנת קלט
  • תמיד יתבקש אישור הפרטים המוזנים בטופס לאחר מילואם על-ידי הגולש תוך נתינת אפשרויות התיקון המתבקשות
  • מתן הזדמנות לתיקון שגיאות קלט
  • מסמך המאפשר סקירה של הפרטים ואישורם
  • גמישות בהצגת התוכן בלי לאבד מידע
  • אפשרות לשינוי גודל של טקסט עד 200% ללא שימוש באמצעי עזר
  • עיצוב ברור וקריא
  • אין להשתמש בתמונות של טקסט
  • שימוש בכותרות (HEADINGS) ותוויות (LABELS) כדי לתאר את התוכן באתר
  • יחס ניגוד של הטקסט והרקע 5:1
  • תכני טקסט קריאים ונהירים
  • רישום בקוד על שינוי השפה בחלקים שונים של הדף
  • שליטה על האתר
  • אפשרות לאיתור עמוד באתר באמצעות מספר דרכים (כגון חיפוש או ניווט באמצעות לינקים)
  • ממשק האתר יאפשר מציאת מוקד המקלדת באופן חזותי

מה נדרש עבור אתר נגיש רמה  AAA

רמה AAA כוללת את כל המאפיינים של רמה A ו AA ובנוסף את המאפיינים הבאים

  • חלופה למדיה וידאו או אודיו
  • אין להשתמש בקטעי אודיו המשמשים כרקע אומנותי לתוכן האתר
  • ווידאו המוקלט מראש יהיה בעל תרגום לשפת הסימנים
  • תיאורים מורחבים בשמע לכל קטעים הווידאו
  • אודיו המשודר בשידור חי יהיה בעל חלופה טקסטואלית
  • בקטע אודיו יהיה הבדל של 20 דציבלים בין קולות הרקע לדיבור הישיר אל המאזין
  • עיצוב ברור וקריא
  • יחס ניגוד של הטקסט והרקע  ביחס של 7:1

תהליך הנגשת אתר קיים

  • הקדישו זמן ללימוד הנושא, איך האתר אמור להראות ואיך התהליך אמור להתבצע ..
  • החליטו מראש מה תהיה רמת הנגישות של האתר ובדקו שאכן תוכלו לעמוד תמיד ברמה זו .
  • בצעו בדיקת נגישות לאתר כדי לעמוד על נקודות התורפה שלו מבחינת הנגישות .
  • הגדירו את התהליכים הרלוונטיים להנגשת האתר ואת בעלי - התפקידים שצריכים לטפל בנושא הנגישות. הנגשת האתר משפיעה על כל שלבי הפיתוח – האפיון, העיצוב, פיתוח התוכנה, התוכן והבדיקות .
  • עַדכנו את הנהלים לפיתוח תוכנה, לפיתוח תוכן ולבדיקות, כמו גם מסמכים סטנדרטים, בהתאם להנחיות הנגישות. התייחסו בנהלים גם לתחזוקה של הנגישות באתר .
  • הדריכו את המתכנתים, המעצבים הגרפיים ואנשי התוכן. או פנו אלינו לקבלת הדרכה . צור קשר

כִּתבו תוכנית-עבודה, המתייחסת להנגשת האתר בשלבים :

    • שלב 1, הנגשת תשתיות  רכיבי ממשק-המשתמש (תפריטים, כפתורים, מפת אתר וכדומה), תבניות עמודים, רכיבים שחוזרים באתר וממשקי ניהול תוכן. ודאו שממשק הזנת התכנים תומך בנגישות. לדוגמה, עורך התוכן צריך לאפשר הזנה של טקסט חלופי לתמונות, בניית טבלאות נגישות והפקה של קוד תקני .
    • שלב 2 הנגשת עמודים  הכינו רשימה של כל העמודים באתר, סווגו אותם לפי רמת חשיבות ומספר הכניסות אליהם והתחילו להנגיש אותם. התחילו בעמודים המרכזיים (עמוד הבית, עמודי "לובי", עמוד חיפוש, עמוד "צור קשר" וכדומה), ובסופו של התהליך הנגישו גם את עמודים הפחות-נצפים והפחות-משמעותיים .
  • בַּצעו את התיקונים לפי תוכנית  העבודה .
  • בצעו בדיקת נגישות נוספת כדי לוודא שהאתר אכן נגיש .
  • ודאו שכל דף שמיתווסף לאתר עובר בדיקת נגישות כחלק מבקרת - האיכות (QA).

תהליך בניית אתר נגיש חדש

  • בנייה של אתר נגיש יש לתכנן מראש ולבצע איפיון מסודר לכ דפי האתר. נגישות משפיעה על כל שלבי הפיתוח: אפיון, עיצוב, פיתוח תוכנה, תוכן ובדיקות. תכנון מוקדם מונע הוצאות מיותרות בהמשך .
  • יש להחליט מראש מה תהיה רמת הנגישות של האתר .
  • עובדים עם ספק תוכנה ?
    • הגדירו את הדרישה לנגישות ואת רמת הנגישות בבקשה להצעת מחיר      (RFP) ובחוזה .
    • אם אתם רוצים שהאתר יקבל תו אתר נגיש מאושר, שַלבו זאת בתקציב הפרויקט .
  • מפתחים בעצמכם ?
    • לִמדו את נושא הנגישות. היעזרו במידע שמופיע באתר זה ובאתרים אחרים ברשת .
    • עַדכנו את נוהלי פיתוח התוכנה, פיתוח התוכן והבדיקות, וכן מסמכים סטנדרטיים, כך שיתאימו להנחיות הנגישות. הנהלים צריכים להתייחס גם לתחזוקה של הנגישות באתר .
    • הַדריכו את המתכנתים, את המעצבים הגרפים ואת אנשי התוכן. פנו אלינו לקבלת הדרכה .
    • בַּחרו כלי פיתוח התומכים בנגישות, או עדכנו כלים שפיתחתם בעצמכם כך שיתמכו בנגישות .
  • עם סיום הפיתוח והזנת התכנים, ערכו בדיקות נגישות לאתר כדי לוודא שהוא אמנם נגיש .
  • כל דף שמוסיפים  לאתר צריך לעבור בדיקת נגישות כחלק מבקרת האיכות .

אלו הן למעשה העקרונות לבניית אתר אינטרנט נגיש שיאשפר לגולשים עם מוגבלויות לנצל את האפשרויות הגלומות באינטרנט בייתר קלות ובנוחות המתאימה להם.
אתרי אינטרנט נגישים מדורגים על ידי מנועי החיפוש במיקום גבוה יותר בתוצאות החיפוש, אתרים נגישים יציבים יותר טכנית ותפעולית ומאפשרים להעניק שירות טוב יותר לפלח שוק גדול יותר ולהגיע לקהל יעד גדול יותר ובכך להועיל לעסק ולהגדיל את המכירות.